Modern onderwijs

HL.2024-025

De Heuvellaan is een traditionele school waar we kwalitatief goed en modern onderwijs met eigentijdse leermiddelen geven.

De kenmerken van ons onderwijs:

  • Moderne leermiddelen en lesmethodes;
  • Passend bij de onderwijsbehoeften van ieder kind;
  • Gedifferentieerde instructies;
  • Aandacht voor het welbevinden van de leerlingen;
  • Zelfstandig werken met dag- en weektaken.
HL.2024-017

Passende instructies

Op de Heuvellaan streven we naar passend onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij hoe ieder individueel kind leert, zich ontwikkelt en het best benaderd kan worden.

Het ene kind leert razendsnel en het andere kind heeft meer tijd nodig om de lesstof tot zich te nemen. Op de Heuvellaan passen de leerkrachten hun instructies zoveel mogelijk aan bij het werktempo en ontwikkelingsniveau van ieder kind. Dat doen ze met de Expliciete Directe Instructie (EDI). Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen extra herhalingen en kinderen die extra werk aankunnen, bieden we verrijkingsstof aan. Met een planbord bij de kleuters, dagtaken in groep 3 en 4 en weektaken vanaf groep 5, bevorderen we het eigenaarschap bij de leerlingen.

Van taal tot wereldoriëntatie

Lezen, taal, rekenen en wereldoriëntatie zijn de basis van ons onderwijs. Vanaf groep 3 werken de leerkrachten steeds meer met methodes.

We gebruiken bijvoorbeeld Naut voor geschiedenis, Meander voor aardrijkskunde en Brandaan voor natuur, biologie en techniek. Omdat we leesplezier belangrijk vinden, werken we vanaf groep 2 met de methode Bouw!, een preventief en ondersteunend programma bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Goede resultaten volgen namelijk het leesplezier. Daarbij helpen leerlingen uit groep 6, 7 en 8 als tutors de kinderen uit groep 2 met lezen. Zo zorgen ze voor elkaar, passend bij ons motto: jij en ik, samen meer!

HL.2024-136
HL.2024-032

Balans tussen digitaal en schriftelijk

De leerkrachten gebruiken ict als middel om de leerlingen te ondersteunen.

In elk lokaal staat een digibord en opdrachten worden regelmatig digitaal aangeboden. Daarbij zoeken we steeds de balans tussen digitaal werken en werken op papier. Netjes leren schrijven en leren uit boeken, is namelijk net zo belangrijk als digitale vaardigheden en mediawijsheid. Vanaf groep 4 heeft iedere leerling een eigen Chromebook.

Goed in je vel

Je gaat naar school om te leren, en dat lukt het best als je lekker in je vel zit en je thuis voelt. Daarom besteden we veel aandacht aan de creatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind.

De eerste acht tot tien weken van elk schooljaar noemen we ook wel de Gouden Weken; in deze periode leggen we de basis voor een goede groepsvorming en veilige sfeer. De leerkracht maakt groepsafspraken in de klas en houdt het welbevinden van de leerlingen in de gaten. We gebruiken de methode Kwink, waarbij onder meer aandacht is voor inlevend vermogen, respect voor jezelf en voor anderen, samenwerken en burgerschap in het algemeen.

HL.2024-139

Samen op pad

Hoewel de vliegende herten en eekhoorns ook op ons schoolplein te bewonderen zijn, organiseren we door het schooljaar heen allerlei leerzame en vooral gezellige buitenschoolse activiteiten voor alle leerlingen.

Lopen naar Paleis het Loo, theatervoorstellingen en de adoptie van een oorlogsmonument: de Heuvellaan is een actieve school en onze maatschappelijke betrokkenheid is groot. Leerlingen van groep 8 gaan bijvoorbeeld elkaar jaar naar bejaardentehuis Het Loohof om met de bewoners spelletjes te doen of kerststukjes te maken. Ook nodigen we regelmatig gastdocenten uit, bijvoorbeeld van het Rode Kruis of Amnesty International.

Kunst en cultuur

Daarnaast doen we mee aan het kunst- en cultuurmenu van Cultuurwijzer Apeldoorn, dat met verschillende programma’s aan cultuureducatie in het onderwijs werkt. We stimuleren het (gratis) lidmaatschap van CODA Bibliotheek, dat leren lezen en leesplezier net zo belangrijk vindt als onze school. En wat dacht je van een slootjesexcursie, of een bezoek aan de boer? ‘Jij en ik, samen meer’ brengen we op deze manier heel concreet in de praktijk.

HL.2024-066