Sociale structuur
Onderwijs kan pas starten, als de sfeer in een groep goed is. Als kinderen zich veilig en vertrouwd voelen, voelen zij zich sterk genoeg om een nieuwe stap in hun ontwikkeling te maken. Het is de taak van het schoolteam die veiligheid en vertrouwdheid te waarborgen. Daarom staat het werken aan een goede sociale structuur centraal in ons onderwijs. Elk schooljaar start met 8 à 10 ‘Gouden weken’; bouwen aan het groepsgevoel. In de eerste weken van het nieuwe schooljaar voert iedere leerkracht ter kennismaking startgesprekken met iedere leerling en zijn ouders/verzorgers.
Om de sociale structuur in de groep te bevorderen, worden er geregeld werkvormen toegepast vanuit Coöperatief Leren en worden vaak activiteiten op groeps- en schoolniveau georganiseerd. We werken met de methode Kwink. Kwink richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, door inzicht te geven in de kwaliteiten en eigenschappen van anderen en van het kind zelf.
Werken aan de sociale structuur, aangevuld met vormen van Coöperatief Leren vormen samen belangrijke bouwstenen voor het motto van onze school: “Jij en ik…. Samen meer!”